sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Alusta maalattu

Alustan lopullista maalia tuli pitkään pohdittua ja lopulta päädyin Tikkurilan Temadur 90:iin. Alusta ja konehuone saivat kauttaaltaan päälleen kiiltävän mustan. Ajatuksena oli, että kiiltävä maali on helppo pitää pohjassa puhtaana, saa nähdä kuinka suunnitelma käytännössä toimii. Muualle tässä vehkeessä ei sitten kiiltävää maalia ollut tarkoitus laittaa.

Tallissa maalaus onnistui kohtuu kivuttomasti. Mitä nyt silmälasit hajosivat kesken urakan, ilmanvaihto oli liian hidas joten maalipölyä oli ilmassa luvattoman paljon = maskin läpi ei nähnyt välillä mitään, Bilteman maalaushaalari repesi heti alussa haaroista = reidet saivat tumman värityksen ja yläosasta haalari ei hengittänyt yhtään joten hiki virtasi. Niin, ja lopussa maskin pitkään käytössä olleet suodatinpatruunat olivat niin tukossa, että kuulostin lähinnä Darth Vaderilta kun viimeisiä kerroksia ruiskuttelin. Mutta pinnasta tuli parempi kuin uskalsin edes toivoa, nämä muut "tekniset" ongelmat on helppo korjata ennen seuraavaa maalausurakkaa ;)

Pallukka kun oli kyljellään, niin päätin vetäistä jarruputket tässä vaiheessa paikoilleen. Mukavampi taivutella putkia seisaaltaan. Keväällä olin ollut liian optimistinen jarrujen suhteen ja silloin olin tilannut vain etuletkuilta satuloille tulevat lyhyet jarruputket, niillä ei pitkälle pötkitty. Kopan irroituksella grillista alkoi olla hieman kiire joten päätin haalia putket kasaan Motonettiä hyväksi käyttäen, kun nettisivujen mukaan tavaraa piti olla hyllyssä.

Noh, ei sitten mennyt ihan niinkuin Strömssössä. Toiselle puolen kaupunkia ajelin ja tiskillä paljastui ettei netissä näkyvä varastokirjanpito pitänyt paikkaansa. Muutaman putken jouduin ottamaan hieman pidempänä, kun juuri oikeaa ei hyllystä löytynyt. Iltasella kun aloin sitten putkia virittelemään paikoilleen, niin huomasin laskeneeni putket väärin ja eiköhän jäänyt yksi putki uupumaan. Seuraavana päivänä takaisin Motonettiin ja taas jouduin ottamaan hieman väärän mittaisen putken matkaani jotta sain projektin etenemään. Koko hommaan kuluneilla rahoilla olisi ostanut kaksi täydellistä putkisarjaa netin halvimmista paikoista! Lohduttauduin sillä, että nyt vain oli kiire ja oli tuolla netissä kalliimpiakin putkisarjoja tarjolla.

Puhalsin paineensäätimen puhtaaksi ja sivelin pintaan Eastwoodin Spray grayn, siitähän tuli kuin uusi! Vanhat kiinnikkeet ja läpivientikumit olivat pesun jälkeen täysin käyttökelpoista kamaa, samoin T-haarat.

Putket on nyt viritelty paikoilleen ja loput voi sitten askarrella aikanaan auton alla paikoilleen. Seuraavaksi pitäisikin viritellä koppa pukkien päälle ja laittaa etu- ja taka-akselistot purkuun...

Luukkujen putsaus ei ole oikein edennyt. Sain nyt kuitenkin purettua liukuovesta lukot, etuovet on myös riisuttu puhtaaksi kaikesta ylimääräisestä. Kumpikin etuovi huutaa hieman uutta peltiä alareunoihinsa ja liukuoven koko alareuna pitää tehdä uusiksi. Takaluukku ja konehuoneen räppänä vaikuttivat hitsausvapailta tapauksilta, ainakin pikaisesti tutkittuna.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti