sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Koeajoa ja vastoinkäymisiä

Tänään pääsin koeponnistamaan tehtyjä korjauksia. Bussin keula kohti Uuraisia ja VWSwappiä. Matkalla vähän ihmettelin, että hieman tahmeasti tuntuu bussi kulkevan. Perille kun päästiin, niin syy paljastui. Käsijarru laahasi niin, että kummallakin puolen oli vanteet kuumana. Keula ilmaan ja käsijarrulle reilu löysäys. Jännä juttu, jarrut kun tallissa viime viikolla säädin, niin renkaita pystyi pyörittelemään käsin ja koko laitekkin liikkui tallissa ilman ongelmia, kun autoa pukkailin edestakaisin.


Kotia selvittiin, mutta oikea puoli tuntui vieläkin laahaavan hieman, johtuen soikeasta rummusta. Nämä tarvikerummut ovat alusta saakka olleet vähän susikappaleita. Keskireikä oli lähtöjään karvan verran liian pieni ja rummut piti käyttää sorvin kautta jotta mahtuivat jarrukilpien sisään. Olisi alunperinkin pitänyt palauttaa osakauppialle ja vaatia uusia tilalle. Soikea tuo toinen rumpu on ollut lähtöjäänkin mutta pari kesää sillä ajeli, kun tarkkaan jarrut silloin tällöin kehi. Nyt ei auttanut säätökään, kovemmin jarruttaessa jumpsuttaa aivan helvetisti. Ottaa, ei ota, ottaa, ei ota...

Täytyy tilata joku laadukkaampi rumpu ja kokeilla sillä. Tietysti vielä on mahdollisuus, että jarrukilvetkin ovat jotain kiinanlaatua ja rummut eivät sen takia sisään aikoinaan mahtuneet. Se pieni rummun keskireikä tosin viittaisi vain huonolaatuiseen rumpuun. Tästä seikkailusta ei onneksi sen suurempia vahinkoja syntynyt, uudet jarrusylinterit ja kengät olivat vielä kunnossa vaikka vähän lämpöä saivatkin.

Takapyöränlaakerien kireyden tarkastin ja pikkuisen joutui vielä kiristämään testiajon jäljiltä.

Päivän ajojen jäljiltä lohkon ja askin välissä oli jälleen tippa öljyä ja siitä sitä oli levinnyt samoihin paikkoihin mihin ennen korjaustakin. Joko vika ei ollutkaan kytkinakselin stefassa minkä vaihdoin tai sitten vasta vaihdettu stefa alkoi heti vuotamaan. Otattaapi koneen pois ja pitää nyt seuraavaksi vaihtaa se vauhtipyörän stefa mikä vaikutti ihan ehjälle, pitäisiköhän ottaa varakoneesta vauhtipyöräkin...


Pitää ajatella positiivisesti, jos nyt ei olisi koeajolla käynyt, niin ensi keväänä olisi ärräpäitä päässyt. 

Jarruja kun lähdin tämän jälkeen testaamaan, niin auto sammui tallista ulos ajettuani. Sähköt katosivat täysin! Ei auttanut kuin työntää bussi takaisin talliin, nostaa ilmaan ja yleismittarilla piuhoja mittailemaan. Syylliseksi paljastui startilta kabiiniin lähtevä virtapiuha. Oli sitten mennyt poikki liittimen juuresta, mahtoikohan saada osumaa kun konetta käytin korjausten yhteydessä irti autosta.


Uusi liitin piuhan päähän ja taas mentiin. Kylläpä kävi tuuri, jälleen kerran hajoaminen tapahtui tallin pihaan! Olisi voinut sylettää kun sähköt olisivat kadonneet aamulla Uuraisille ajellessa.

Mutta joo, VWSwappi oli hyvä. Porukkaa oli mukavasti ja osat vaihtoivat omistajaa. Ensi vuonna uudestaan. Niin ja takaisin Solexeihin palautetut ryypyt toimivat OK! Nyt pystyy lähtemään liikkeelle ilman pidempää esilämmittelyä ja ensimmäisissä risteyksissä ei tarvitse pelätä koneen sammumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti